Koopwoningen met een energielabel A of B leveren bij verkoop meer op dan koopwoningen met een ongunstig label. Bovendien verkopen woningen voorzien van een gunstig energielabel aanmerkelijk sneller. Bovendien verkopen woningen voorzien van een gunstig energielabel aanmerkelijk sneller. 

Dit blijkt uit een grootschalig onderzoek rond de impact van het energielabel uitgevoerd door de Tilburg University. In deze studie bekeken de onderzoekers ruim 62.000 woningen met een energielabel die in de eerste helft van 2017 werden verkocht. Ongeveer 32% van deze woningen was voorzien van een gunstig en groen A- of B-label, terwijl 15% werd verkocht met het rode F- of G label. Bij het onderzoek werd gebruik gemaakt van fijnmazig cijfermateriaal van makelaarsvereniging NVM, waardoor rekening kon worden gehouden met pand specifieke kenmerken zoals bijv. leeftijd, staat van onderhoud, locatie en woningtype. Opvallend was dat kopers sterker bleken te reageren op de waarschuwing van een rood label, dan op de verleiding van een groen label. Zo bleek een gunstig A-label de verkoop met ruim 52 dagen te versnellen en te leiden tot een verhoging van de verkoopprijs met € 6.000. Een G-label zorgde daarentegen voor een verlenging van de verkooptijd met 66 dagen en een daling van de verkoopprijs met € 12.000.

Dankzij het energielabel krijgt een koper vooraf inzicht in de thermische kwaliteit van de woning die hij wil kopen. “Die thermische kwaliteit is een belangrijke factor als het gaat om toekomstig gasverbruik. De doorsnee maandelijkse gasrekening varieert zo’n beetje tussen de 35 en 175 euro, afhankelijk van de isolatiekwaliteit. Het energielabel helpt om deze variatie op voorhand bekender te maken onder kopers”, zegt prof.dr. Dirk Brounen, de onderzoeksleider in dit project. Het onderzoek is ook voor woningcorporaties interessant. De resultaten tonen aan dat de marktwaarde van het woningbezit stijgt, wanneer wordt ingezet op het verduurzamen daarvan.