Activatie particulieren binnen Nationale Aanpak Biobased Bouwen (NABB)

Koen van Waes
De Nationale Aanpak Biobased Bouwen (NABB) draagt bij aan CO₂- en stikstofreductie, een circulaire economie, natuurherstel en ruimtelijke kwaliteit. Dit gebeurt via ketenbrede activatie – van landbouw tot bouw. Onderdeel hiervan is het versnellen van het gebruik van biobased isolatiematerialen in de particuliere renovatiesector. Bijvoorbeeld door woningeigenaren te ondersteunen in hun keuze voor biobased materialen, en zorgen voor betere beschikbaarheid van deze materialen. Goede samenwerking tussen gemeenten, bedrijven en financiële partijen is hierin essentieel. Als activator voor particulieren vervullen wij in dit traject een centrale rol.
Wat wij doen
Als regisseur en verbinder sturen wij het project aan, coördineren de verschillende werkpakketten en stimuleren de samenwerking. We helpen gemeenten om biobased isolatie op te nemen in bestaande initiatieven, zoals het Nationaal Isolatieprogramma (NIP), het Volkshuisvestingsfonds (VHF) en gemeentelijke Wijkuitvoeringsplannen (WUP’s). Maar ook in de gemeentelijke inkoopprogramma’s.
Daarnaast wordt een gezamenlijke inkoopstructuur opgezet om de kosten voor particulieren te verlagen en wordt via gerichte communicatiecampagnes en pilotprojecten gewerkt aan meer bewustwording en acceptatie. Uiteindelijk streven we naar een landelijke strategie die rekening houdt met de regionale verschillen in vraag en aanbod.
“De kracht zit in het samenbrengen van gemeenten, bedrijven en financiers, en in het slim overtuigen van particulieren om te kiezen voor een duurzame oplossing.”
Inzet op training, financiering en communicatie
We zetten ons ook in om isolatiebedrijven te activeren en te trainen in het aanbieden van biobased materialen. Samen met Rabobank en het Warmtefonds werken wij aan aantrekkelijke financieringsopties voor particulieren, zodat biobased isolatie financieel haalbaarder wordt.
Om de bekendheid en acceptatie van biobased isolatie te vergroten, ontwikkelt HEB samen met Milieu Centraal een landelijke communicatiecampagne, die getest wordt in meerdere regio’s. Monitoring en analyse van de resultaten maken het mogelijk succesvolle aanpakken op te schalen naar een landelijke strategie.