Bron: Brabants Dagblad
Hoe voorkom je nou dat al die laadpalen voor elektrische auto’s de wijk ontsieren? Kijk straks maar eens rond in de Haverleiij in Engelen. Het aantal elektrische of hybride auto’s in Den Bosch groeit hard. En in Slot Haverleij in Engelen is de toename bovengemiddeld, blijkt uit een analyse van de gemeente. Dertig auto’s hangen hier structureel aan de vier laadpalen. Er liggen nog negen aanvragen voor laadpalen en die lijst groet. Dat vraagt om samenwerking en innovatie. De gemeente Den Bosch is met de bestuursraad Engelen Bokhoven op zoek gegaan naar een oplossing om de verwachte groei op te vangen en de laadpalen beter in de wijk in te passen. De eerste drie palen die in het slot zijn geplaatst, staan nu langs de straat, voor ramen en huizen. Enkele bewoners vinden de lichtjes hinderlijk en bij het parkeren is er al tegenaan gereden.

Gemeente en bestuursraad zijn het erover eens dat de laadpalen moeten worden gebundeld op de binnenplaatsen. Door nu al vast te stellen waar in de toekomst laadpalen komen, ontstaat duidelijkheid. Om sneller te kunnen inspelen op aanvragen heeft de gemeente bewoners en marktpartijen hun voorkeuren gevraagd en worden plekken aangewezen. Met alvast extra (inprik)punten voor laadpalen voor als de vraag gaat groeien. Deze kunnen dan veel sneller worden geplaatst, aldus Marc Pluijgers van de gemeente. Hij verwacht dat de nieuwe laadpalen begin dit jaar worden geplaatst. Het is de bedoeling dat uiteindelijk ook de bestaande laadpalen naar de binnenterreinen verhuizen. Het betreffende verkeersbesluit wordt naar verwachting dit weekeinde gepubliceerd. voor de plaatsing van de laadpalen is het slot in meerdere opzichten uniek.

“Normaal ga je bij elke aanvraag voor een laadpaal op zoek naar een juiste plek en kijk je of er meerdere gebruikers zijn om zo een openbare laadpaal rendabel te maken”, zegt Pluijgers. Tussen aanvraag en plaatsing zit een werkproces dat vaak lang duurt en geld kost. Door de samenwerking tussen bewoners, e-rijders, Enexis, marktpartijen en de gemeente  wordt niet alleen een technisch innovatief systeem toegepast, maar wordt samen met bewoners en automobilisten ook gezocht naar de beste inspanning in de wijk.

In een latere fase wordt onderzocht of de laadpalen bijvoorbeeld kunnen worden gecombineerd met zonnepanelen of op piekmomenten zelfs stroom zouden kunnen leveren aan de wijk.